Een snelle aanpakConflictsituaties binnen organisaties zijn voor alle betrokkenen erg belastend. Ze hebben een negatieve invloed op het functioneren van medewerkers en het bedrijf. Daarnaast hebben conflicten neveneffecten die veel ergernis, tijd en geld met zich meebrengen. Het is daarom belangrijk om een conflictsituatie zo snel mogelijk aan te pakken. Hiermee vermindert u mogelijk juridische kosten en negatieve publiciteit.
Korte wachttijden en flexibel in locatieEliamber hanteert korte wachttijden. Het oplossen van een conflictsituatie neemt enige tijd in beslag, afhankelijk van de ernst en complexiteit. Het is belangrijk om te onthouden dat het essentieel is om het conflict op de juiste manier op te lossen, niet met welke snelheid dit gepaard gaat.
Conflictbemiddeling binnen uw bedrijf, op een neutrale locatie of online? Eliamber biedt u flexibele oplossingen.
Een GZ-psycholoog als conflictenbemiddelaarAls GZ-psycholoog in ruste ben ik gespecialiseerd in de geestelijke gezondheidszorg. Hierdoor heb ik inzicht in de psychische processen die iemands gedrag bepalen. Juist dat gedrag is de basis van problemen in de communicatie.
De meeste conflictbemiddelaars en mediators missen dit inzicht of therapeutische werkervaring. Dankzij mijn kennis en ervaring bied ik verschillende oplossingsmogelijkheden.
Een van de grootste oorzaken van conflicten binnen een bedrijf zijn communicatieproblemen. Te denken valt aan onjuiste communicatie of het ontbreken hiervan. Dit leidt tot onbegrip en misverstanden. Conflicten kunnen ook het gevolg zijn van verschillende waarden en overtuigingen, stress, werkdruk of cultuurverschillen. Wanneer er sprake is van ongelijkheid in de verdeling van macht of middelen kan er een machtsconflict ontstaan.
Conflicten leiden tot woede, frustratie en ontevredenheid. Ik hou me bezig met bewustzijnsontwikkelingen en empathisch vermogen, waardoor mensen in staat zijn om beter naar elkaar te luisteren en met elkaar te communiceren.
Werkwijze van de conflictbemiddelaarElk conflict of probleemsituatie vraagt om een specifieke aanpak. Deze is mede afhankelijk van de verwachtingen en mogelijkheden van de betrokken partijen. Mijn werkwijze kenmerkt zich door zo snel mogelijk de communicatie tussen de betrokken partijen op een goede manier op te pakken.
We werken op een respectvolle, betrokken, betrouwbare en resultaatgerichte wijze. Hierbij is het belangrijk dat beide partijen zich comfortabel voelen.
Mijn taken als conflictbemiddelaar bestaan uit:
- Bemiddeling - een oplossing vinden die voor alle partijen aanvaardbaar is. Hierbij creëer ik een veilige en vertrouwelijke omgeving.
- Luisteren - als conflictbemiddelaar vind ik het belangrijk om naar alle partijen te luisteren. Dit helpt bij het vinden van een goede oplossing.
- Faciliteren van communicatie - elkaars standpunten en belangen beter begrijpen, de conflictbemiddelaar brengt de communicatie op gang.
- Oplossingen identificeren - we bespreken verschillende oplossingen en bekijken hier de voor- en nadelen van.
- Ondersteunen bij afspraken - we leggen afspraken vast die het conflict oplossen.
Wanneer een conflictbemiddelaar inschakelen?Soms verloopt de samenwerking tussen medewerkers niet goed. Dit zorgt voor vervelende en soms langlopende situaties waarbij verschillende partijen betrokken raken. U kunt mij inzetten voor verschillende conflictsituaties:
- Motivatieproblemen op de werkvloer
- Samenwerkingsproblemen
- Onenigheid tussen twee of meerdere medewerkers
- Grensoverschrijdend gedrag
- Agressief gedrag op de werkvloer
- Een dreigend of lopend geschil
- Structureel verzuim
- Een onveilige of onprettige werksfeer
Waarom conflictbemiddelaar beter is dan mediationConflictbemiddeling is laagdrempelig en richt zich op het oplossen van conflictsituaties. Mediation is meer gericht op zakelijke geschillen die juridisch moeten worden opgelost.
Het is belangrijk om voor een open communicatie te kiezen, zonder juridische insteek. Daarom kiest u voor conflictbemiddeling.
De positieve effecten van conflictbemiddelingConflictsituaties hoeven niet alleen maar negatief te zijn. Meestal is dit een voorbode van een positieve verandering. Maar alleen wanneer u actief de conflictsituatie aanpakt.
We kijken vanuit een breed perspectief naar de conflictsituatie. Ontdek de positieve effecten van conflictbemiddeling:
- Behoud van goede werkrelaties
- Kostenbesparend
- Controle over de oplossing
- Sneller en efficiënter dan een rechtszaak
- Maatwerk oplossing
- Betere mentale en lichamelijke gezondheid
- Leren om collega’s in conflictsituaties bij te staan
- Adequater leidinggeven
- Lager verzuimpercentage
- Verbetering van communicatieve vaardigheden
- Meer motivatie om verder te kunnen
- Meer ontspanning en tevredenheid met zichzelf
- Hoger bewustzijn van de eigen verantwoordelijkheid in de samenwerking
- Hogere werktevredenheid
- Een verbeterde sfeer op de werkvloer